Strony

poniedziałek, 1 września 2014

MLM - sposób na zarabianie ?

Na początek trzeba zacząć od pojecia co to jest MLM, więc za wikipedią
Marketing wielopoziomowy, inaczej zwany MLM (multi-level marketing) lub marketingiem sieciowym –  termin określający strategię marketingową i sposób funkcjonowania firmy oraz jej współpracowników – niezależnych dystrybutorów.
Marketing wielopoziomowy pozwala sprzedawcom na budowanie osobistych struktur współpracowników, od których obrotu otrzymuje się dodatkowe prowizje. Każdy sprzedawca w marketingu wielopoziomowym ma możliwość zbudowania własnej struktury handlowców, w której każdy z nich wynagradzany jest na podstawie obowiązującego w danej firmie planu marketingowego. Jednocześnie, bycie wyżej w firmowej hierarchii niekoniecznie przekłada się na wyższe zarobki – zależą one bowiem od wspomnianego planu marketingowego.

Dlaczego sporej ludzi MLM kojarzy się źle ?
Prekursorem firmy marketingu wielopoziomowego jest Amway. Federalna Komisja Handlu (ang. Federal Trade Commission (FTC)) podjęła decyzję, że w 1979 r. firma Amway Corp. prowadziła działania wielopoziomowego marketingu niezgodnie z prawem. Amway przyznał się do regulowania cen poprzez wymaganie od „niezależnych” dystrybutorów sprzedaży po niskiej cenie i żądania niemożliwych do realizacji przychodów.
Czy w skrócie mówiąc partnerzy byli zmuszani do kupowania produktów tylko po to żeby zrobić obrót. Często ludziom MLM kojarzy się z piramidą finansowa, ale MLM nie musi być piramidą finansowa.
Który MLM jest dobry ?
Dobrym przykładem dobrych i najbardziej popularnych MLM'ów jest AVON czy Oriflame.
Pierwszą i najważniejszą cechą dobrego MLM to jest nie zmuszanie do zakupów.
Druga kluczowa cecha to produkt.
Trzecia bardzo ważna wg mnie cecha to ograniczona liczba poziomów z których ma się zysk.

Jeśli przyjdzie mi na myśl, lub napiszecie w komentarzach, jeszcze coś co musi cechować dobry MLM to dopiszę.

Jeśli zakupy w sowim MLM'ie możesz robić dowolnie kiedy chcesz i za ile chcesz, to już można się takich programem zainteresować, kolejną rzeczą jaką trzeba ocenić to produkt i jego cena. Czy jest to produkt godny uwagi i czy można go sprzedać ? Środki czystości, kosmetyki czy drobne gadżety do domu zwykle dobrze się sprzedają. Jeśli produktem jest jakiś raport czy tajemnica której nie można poznać przed przystąpieniem do programu to są to cechy piramidy finansowej. Kolejna cechą piramidy finansowej są nieograniczone poziomy w dół i bardzo wysokie zyski z poziomów pod nami. Tak z punktu widzenia przystępującego do programu wszystko wygląda bardzo optymistycznie, tylko co z ceną produktu czy będzie konkurencyjna ?

Przykład
Mamy produkt warty 10 zł i dwa programy MLM, w jednym 5 poziomów ze zmniejszającą się prowizją ze sprzedaży kolejnych poziomów, w drugim 10 poziomów w każdym 10 % prowizji.

cena produktu 10 zł
Poziom prowizja 1 prowizja 2 cena 1 cena 2
1 10% 30% 11,00 zł 13,00 zł
2 10% 10% 12,00 zł 14,00 zł
3 10% 2% 13,00 zł 14,20 zł
4 10% 1% 14,00 zł 14,30 zł
5 10% 0,50% 15,00 zł 14,35 zł
6 10% 0% 16,00 zł 14,35 zł
7 10% 0% 17,00 zł 14,35 zł
8 10% 0% 18,00 zł 14,35 zł
9 10% 0% 19,00 zł 14,35 zł
10 10% 0% 20,00 zł 14,35 zł

Tutaj nie chodzi o poprawność obliczeń, bo do tego może się ktoś przyczepić, tutaj chciałem pokazać jak szybko rośnie cena produktu przy nieograniczonej liczbie poziomów i przy wysokich prowizjach.
Takich MLM'ów należy unikać, często jednak plan marketingowy jest bardzo nie jasny, nie można sobie policzyć w prosty sposób. W tym momencie warto sobie odpowiedzieć na pytanie czy kupił bym ten produkt za taką cenę? Czy nie ma identycznych produktów na rynku w niższej cenie ? Pamiętaj jednak że część partnerów jest wstanie zrezygnować z części swojej prowizji i wystawia produkty po trochę niższej cenie albo produkty zostały kupione miesiąc wcześniej w dużej promocji.

Ja orientuję się w planie marketingowym Avon'a oraz Betterware, zainteresowanym polecam :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz